Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn FOMO (Fear of missing out) begint serieuze vormen aan te nemen. Ik zie bijna niemand de laatste tijd, kom nergens meer en ben voor mijn gevoel dus helemaal niet “bij”. Gelukkig zijn er 1001 manieren om met mensen in contact te blijven dus ik kan mijn behoefte naar informatie, gezien en gehoord worden en menselijk contact toch enigszins blijven voeden. Maar de FOMO blijft. De druk om alle trends te volgen en overal maar bovenop te zitten is onverminderd aanwezig. Steeds vaker denk ik over welke meme hebben ze het? Wat is Clubhouse? Hoe maak ik in vredesnaam een account aan op Tiktok? En bovenal wat moet ik daar dan plaatsen? 

Hoe is dat bij jou? En is dat privé nou anders dan zakelijk? 

Zakelijk gezien zit ik bovenop de communicatie met mijn klanten. Een mailtje hier, een belletje daar en af en toe een informatief Whatsappje naar een zakelijke relatie. Ook Teams calls zijn niet meer weg te denken uit mijn dagelijkse routine. Eens in de paar dagen kijk ik LinkedIn helemaal na, geef ergens commentaar op. Like hier en daar wat en nodig nieuwe contacten uit. Ook zakelijke Instagram en Facebook accounts kunnen met regelmaat op een hartje respectievelijk een duimpje rekenen. De mogelijkheden om zakelijk in contact te blijven zijn eindeloos.  

Zakelijk lijkt de druk om mee te gaan met allerlei trends er veel minder te zijn. De telefoon, mail en chat zijn nog steeds voor veel bedrijven de belangrijkste manier van in contact blijven met hun klanten en leveranciers. Het afgelopen jaar is daar video voor veel bedrijven nieuw bijgekomen. Video is een ideale vervanger van face to face bezoeken. Het is persoonlijker dan een mail en geeft meer inzichten dan bijvoorbeeld de telefoon. Niet veel bedrijven maken zich druk om wat er op TikTok speelt, veel bedrijven zijn niet eens aangemeld bij Instagram en hun Facebook account blijft vaak leeg. Als het aankomt op communiceren met je klanten en leveranciers zijn er een paar dingen belangrijk. Vier tips:

1. Ken je doelgroep  

Stem je socialmedia-activiteiten af op je doelgroep. Als jouw klanten vooral in de grootzakelijke markt zitten dan heeft een focus op facebook niet zoveel zin. Zitten jouw klanten in de creatieve sector? Doen ze veel met online aanwezigheid? Dan zou een Instagram-account met foto’s en korte filmpjes juist goed tot de verbeelding kunnen spreken. Kies het kanaal waar je iemand het beste kunt bereiken.

2. Doe waar je je goed bij voelt 

Letterlijk. Hebben jouw customer care medewerkers een fijne telefoonstem en voelen ze zich prettig met een headset op? Laat ze dan gewoon lekker bellen. Is een collega goed met woorden en kan hij prachtige zinnen bouwen? Laat hem dan vooral communiceren per mail of chat. Als je iedereen laat doen wat ze prettig vinden en wat hen ook nog ligt krijg je de meest gemotiveerde medewerkers en dit straalt af op hun manier van communiceren.

3. Durf ook te stoppen  

Een bedrijf zonder facebook account is een stuk minder erg dan een bedrijf met een facebook account, met een laatste post van het superleuke kerstfeest van 2018. In het verlengde daarvan:  

4. Maak tijd 

Alles dat je serieus aanpakt, kost tijd. Zo ook het bijhouden van je socials. Wil een gemotiveerde collega graag een chatbox aan jullie website hangen? Prima! Maar als er vaker niemand dan wel iemand aanwezig is om deze te bewaken, dan schiet het zijn doel voorbij. Zie het als communicatiekanalen: als er niet wordt gecommuniceerd, dan … 

 

Gelukkig zijn er ook bedrijven die totaal geen last hebben van FOMO. Gister zag ik zelfs een vrachtwagen waar hun faxnummer vermeld stond op de achterkant. Heerlijk. Faxen. Gewoon nog steeds. Waarom mailen als er gefaxt kan worden? Ik stel me dan helemaal voor dat het bedrijf in kwestie precies weet wie zijn klanten zijn en dat die klanten ook nog een faxmachine hebben staan.  

 

Die filosofie ga ik ook zelf eens uitproberen. Me minder druk maken over al die dingen die ik eventueel mis. Weg met allerlei apps die ik heb, omdat anderen ze ook hebben, maar die ik niet gebruik.  Dan denk ik aan het moment dat iemand de bedrukking van die vrachtwagen ging bepalen en kon kiezen uit allerlei communicatiekanalen maar koos voor dat ene nummer. Dat gevoel wil ik ook. Ik bedoel, zeg nou zelf.  

Zero Fax were given that day! 

Groet,

Jeanine.

 

Jeanine Gijben
Door Jeanine Gijben

Jeanine heeft een passie voor sales. Ze houdt van verkopen met een lach en een knipoog. Jeanine gelooft in een combinatie van nieuwsgierigheid, humor en overtuiging als succes in een verkoopgesprek. Naast dat ze dit dagelijks zelf toepast leert ze dit ook graag aan anderen.