Rik Twilhaar

Vertel je eigen verhaal!

Hier moest ik afgelopen week aan denken toen ik Melania Trump een hele paragraaf hoorde citeren van Michelle Obama. Mevrouw Trump was afgelopen week een van de belangrijkste verkopers van Donald Trump. Als 'vrouw van', wil je op de conventie laten zien dat je gezin geschikt is om de VS te leiden, door vertrouwen, visie en kwaliteit uit te stralen. Echter in plaats van haar eigen, waarschijnlijk zeer interessante verhaal te vertellen, heeft ze besloten een verhaal van een ander te vertellen. Sterker nog, het was het verhaal van een democraat!

Lees verder
Bonne Burger

Stel dat...

Wie zijn rijbewijs heeft gehaald, kan het zich vast nog herinneren. Om soepel met een auto weg te rijden, is een aantal handelingen tegelijkertijd noodzakelijk. In het begin is dat erg lastig en voelt het ingewikkeld aan. De rijinstructeur leert je bepaalde technieken en na een aantal lessen rijd je vlot weg. Dat geldt eigenlijk voor alles wat je aan wilt leren, of het nu gaat om autorijden, golfen of breien: oefening baart kunst.

Lees verder
Menno de Kok

De kracht van de stilte

In het algemeen houden de meeste mensen niet van stilte. Zeker verkopers niet. Goede verkopers overtuigen met hun enthousiasme de noodzaak van een product of dienst. Door echter alleen maar te zenden en zelf aan het woord te zijn, verlies je de sympathie van de prospect.

Lees verder
Loek Boerboom

Winnen? Niet doen!

Kijk om je heen. De wereld zit er vol mee.

Winnaars, verliezers.

En het klinkt logisch toch in verkoop. Je wil winnen!

Maar van wie dan? Van de concurrent, van de opdrachtgever?

Lees verder
Bonne Burger

“Wat zeg je?”

Luisteren is iets anders dan wachten tot je weer mag praten. De basis van een succesvol verkoopgesprek is goed luisteren. Dat betekent oprecht je aandacht bij de ander houden en geïnteresseerd zijn in wat hem of haar beweegt en motiveert. Als je de ander de ruimte geeft om te vertellen wat hem of haar daadwerkelijk bezighoudt, krijg je eerder inzicht in koopmotieven.

Lees verder
Jakob Smoor

Hoe vaak zeg jij alleen maar hallo op LinkedIn?

Hallo tegen iemand zeggen tijdens een netwerkbijeenkomst en meteen doorlopen. Dat is vergelijkbaar met linken op LinkedIn en vervolgens niks meer met het ontstane contact doen. Komt het je bekend voor? Een gemiste kans. In deze blog leer je wat er saleswise gebeurt als je actiever met je contacten omgaat op LinkedIn.

Lees verder
Loek Boerboom

De 0-1-2-3 van omgaan met weerstand

Weerstand! Iets niet willen. O zo moeilijk,
maar toch: als je er goed mee om kunt gaan, zijn tevreden klanten je deel. In ‘het monster van de weerstand’ ging ik al in op de diepere oorzaken en principes onder weerstand. Deze blog geeft concrete handvatten die je kunnen helpen om op een positieve manier om te gaan met weerstand. Onder weerstand ligt namelijk vaak een mooie verkoopkans.

Lees verder
Bonne Burger

5 tips om langs de secretaresse te komen

Misschien is het wel de grootste frustratie van telefonische verkoop. Afgewimpeld worden door de secretaresse van degene die je wilt spreken. Een onderdeel van de functie van secretaresse is iedereen bij de directeur weghouden die de tijd van deze drukbezette man of vrouw probeert te verspillen. Zij is goed op de hoogte van wat er speelt en helpt de directeur zo goed mogelijk om zijn of haar taken efficiënt uit te voeren.

Lees verder
Rik Twilhaar

“Als je kan pitchen dan kan je pleiten”

De advocatuur is in beweging, ze moeten leren verkopen! Waar vroeger de klanten binnen kwamen door middel van je netwerk, en de huisadvocaat eigenlijk alle opdrachten kreeg, is dat nu snel aan het veranderen.

Lees verder
Loek Boerboom

Het monster van de weerstand

Weerstand = iets niet willen. De clue heb ik verklapt. Nu begin ik bij het begin.

Vandaag zat ik met vijf dappere trainingskandidaten, voor drie van hen was 'koud bellen’ het ergste wat ze zich kunnen voorstellen. Je belt iemand die je nog niet kent.
Erger nog: hij kent jou ook niet en je hebt geen ingang of ‘haakje’ om je verhaal aan op te hangen. Geen “Ik bel u naar aanleiding van de mailing”, geen “wij spraken elkaar vorige jaar”.

Lees verder