Sprankelende sales.jpgMensen zijn gewoontedieren. Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf een routine. Op zich is daar niks mis mee. Toch doet een beetje creativiteit wonderen voor je sales én het plezier in je werk. 3 tips om sales weer leuk te maken.

In heel veel gevallen is werken op de automatische piloot heel handig. Hoe vervelend zou het zijn als je over letterlijk elke stap zou moeten nadenken? Of hoe vermoeiend is het als je jezelf iedere keer bewust bent dat je met je ogen knippert? Het zou een chaos worden in je hoofd en je zou om 2 uur ’s middags doodop zijn. Onbewust handelen of werken op de automatische piloot kan in sommige gevallen dus heel handig zijn. Ook in je dagelijkse werk is routinematig werken niet verkeerd, denk bijvoorbeeld aan het versturen van mails of het beantwoorden van je telefoon.

 

Haal de sleur uit de sales

Niemand wordt vrolijk van 80 keer per dag hetzelfde verkoopgesprek voeren aan de telefoon of vijf dagen in de week dezelfde pitch afdraaien achter een andere kop koffie bij een klant aan tafel. Om het voor jezelf en je klanten leuk te houden, is het soms fijn om dingen wat creatiever aan te pakken. En nu hoor ik je denken, makkelijk gezegd ‘dingen creatief aanpakken’ maar hoe dan? Daarom hieronder een aantal tips om je creatieve zelf – die diep van binnen zit te wachten om los gelaten te worden – de vrije wereld in te sturen.

 

1. Zeg ‘nee’ tegen routine

Routine is killing voor je creativiteit. Door elke dag alles in dezelfde volgorde te doen, raken je hersenen hieraan gewend en ben je steeds minder bewust in dat moment bezig. Dit geldt voor simpele dingen zoals je tanden poetsen, ontbijt klaarmaken en naar je werk rijden, maar dit sluipt stiekem ook in je verkoop pitch. Als je creatiever wil worden, kun je beginnen met kleine dingen in je routine anders te doen. Poets bijvoorbeeld eens je tanden met je andere hand, rij een andere route naar je werk, ga eens boodschappen doen bij een andere supermarkt. Kortom, laat je hersenen weer in beweging komen bij standaard taken. Als je dit onder de knie hebt, kun je het doortrekken naar je werk door bij een e-mail eens te starten met je afsluiting en dan naar het begin toe te werken of onder aan je to-do lijst te beginnen op maandagochtend.

 

2. Laat je perfectionisme even los

Perfectionistisch zijn is niet erg, maar het is wel een blokkade voor creativiteit. Als je altijd maar voor het beste resultaat wil gaan, zul je niet snel iets nieuws durven te proberen. Iets nieuws doen is altijd eng en alle begin is moeilijk. Maar door af en toe tegen jezelf te zeggen dat je ergens wat langer over mag doen of dat een 7 ook voldoende is, geef je jezelf wat ademruimte om een situatie creatiever te bekijken. Dus gooi je standaard format voor een offerte eens een weekje aan de kant en schrijf eens wat er op dat moment in je opkomt.

 

3. Schrijf je ideeën op

Hoe vaak komt het niet voor dat je ergens rijdt of zit en je ineens een goed idee hebt? Een idee waar je op dat moment nog niet direct iets mee kunt, maar wat wel heel leuk is om uit te voeren. Schrijf dit op! Hou een klein notitieblokje bij de hand en spreek met jezelf af dat je elke keer (elke week, maand, half jaar wat dan ook) iets uit dat blokje gaat doen. Pak het notitieboekje erbij als je een brainstormsessie hebt met je sales team en roep eens iets wat je bedacht hebt. Op deze manier geef je jezelf de ruimte om nieuwe invalshoeken te bedenken en deze ook echt te gebruiken!

 

Zet de eerste stap

Misschien lijken deze tips in het begin een beetje eng. Het is veel veiliger om te blijven doen wat je altijd al deed. Daarbij wil je ook niet de eerste of enige uit je team zijn die dingen op een andere manier gaat doen, toch?

Laat je dan inspireren door wat de grote denkers uit het verleden hebben gezegd over creatief denken en doen:

Je moet eerst stoppen om van richting te kunnen veranderen.
(Erich Fromm, 1900-1980)

To live a creative life, we must lose our fear of being wrong.
(Joseph Chilton Pearce, 1926-2016)

Het leven is niets dan een experiment. Hoe meer je experimenteert, hoe beter.
(Ralph Waldo Emerson, 1803-1882)

 

Ik wens je veel creativiteit toe!

 

New Call-to-action

 

Jeanine Gijben
Door Jeanine Gijben

Jeanine heeft een passie voor sales. Ze houdt van verkopen met een lach en een knipoog. Jeanine gelooft in een combinatie van nieuwsgierigheid, humor en overtuiging als succes in een verkoopgesprek. Naast dat ze dit dagelijks zelf toepast leert ze dit ook graag aan anderen.