Vaak is degene die uiteindelijk beslist wel of niet zaken met je te gaan doen, een drukbezet persoon. Het kan zo maar zijn dat je een tiental pogingen en een paar weken verder bent zonder degene daadwerkelijk gesproken te hebben. In dit blog een aantal praktische tips om de juiste persoon te pakken krijgen!

In onze vorige blogs ('voortgang of vooruitgang' en 'meer omzet genereren door goede commerciële opvolging') werd het belang van vasthoudendheid en het stellen van de juiste vragen om meer omzet uit je (koude) leads te halen, al aan de orde gesteld. Door een aantal praktische tips vergroot je de kans om de juiste persoon te bereiken. Timing is daarbij ontzettend belangrijk! Mijn tips:

1: Bellen tussen 08.00u – 09.00u en 17.00u – 18.00u

Tussen acht en negen zijn beslissers vaak beter bereikbaar dan het einde van de ochtend of de middag. Vaak zijn er dan allerlei afspraken en vergaderingen gepland. Na vijf uur zijn de meeste meetings achter de rug en is er weer wat meer tijd. Daarom zijn dit goede tijdstippen om de juiste personen te bereiken. Wij merken het zelf ook. Meteen om 08.00u in de morgen of net voor 18.00u bereiken wij vaak beslissers.

2: De vrijdagmiddag

Het is bijna weekend. Veel medewerkers gaan wat eerder naar huis omdat het relatief rustig is op het werk. Dat betekent dat als je belt er minder medewerkers zijn om je te woord te staan. De eindbeslissers blijven echter vaak op kantoor. Enerzijds omdat iemand aanwezig moet zijn, anderzijds om wat werk dat is blijven liggen op te pakken.

Als je dus op vrijdagmiddag belt, heb je een grotere kans om naar de juiste persoon doorverbonden te worden! En omdat het wat rustiger is op de werkvloer, is er iets meer tijd dan wanneer je net voor een belangrijke meeting belt. Zo kun je vooruitgang boeken in je gesprekken!   

3: Vakantieperiode

Wij krijgen vaak van onze opdrachtgevers de vraag om tijdens vakantieperioden en vrije dagen een stapje terug te doen door niet zoveel te bellen. Je kunt beter wachten tot de vakantie voorbij is, dan is iedereen weer bereikbaar krijgen we dan vaak te horen.

Als kwalitatief telemarketingbureau merken wij dat dit juist perfecte momenten zijn om beslissers te bereiken. Het komt namelijk zelden voor dat een bedrijf niet bereikbaar is in de vakantieperiode en dat er geen beslissers op de zaak aanwezig zijn. Ondernemers zien vakantieperioden juist als goed moment om allerlei zaken die zijn blijven liggen, op orde te krijgen. Bovendien krijg je sneller de juiste persoon aan de lijn omdat er minder personeel aanwezig is dat je anders te woord zou staan.

Bovendien is het minder druk door de vakantieperiode en heeft men vaak ook meer tijd om je te woord te staan.

Of het nu bestaande contactpersonen zijn, of als het gaat om nieuwe leads, met deze tips krijg je ze wellicht sneller aan de lijn!

Succes!