“U heeft 15 ongelezen berichten” lees ik op het scherm van mijn telefoon. Als ik na een drukke ochtend op mijn telefoon kijk, zie ik steeds minder vaak gemiste oproepen en steeds vaker gemiste berichten. Vooral via WhatsApp.
Waar ik voorheen vooral appte met vriendinnen over uitjes naar de bios, miserabele dates en wie wat zou geven voor een verjaardag krijg ik nu steeds vaker opties met verzoeken zoals “Kunnen we de meeting morgen met een uur verschuiven?”, “Wil jij nog even kijken naar dat Excel bestand dat ik gestuurd heb?” of “Heb jij een idee wanneer we kunnen starten met de nieuwe actie?”.
Ik merk dat ik de laatste tijd steeds vaker contact heb via WhatsApp met klanten, collega’s en andere zakelijke contacten. Waar communicatie de laatste tijd steeds vaker op afstand gebeurt, voelt die afstand ineens een stuk kleiner als een van jouw klanten in een rijtje staat tussen je moeder, de gastouder en je leuke buurvrouw.


Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn FOMO (Fear of missing out) begint serieuze vormen aan te nemen. Ik zie bijna niemand de laatste tijd, kom nergens meer en ben voor mijn gevoel dus helemaal niet “bij”. Gelukkig zijn er 1001 manieren om met mensen in contact te blijven dus ik kan mijn behoefte naar informatie, gezien en gehoord worden en menselijk contact toch enigszins blijven voeden. Maar de FOMO blijft. De druk om alle trends te volgen en overal maar bovenop te zitten is onverminderd aanwezig. Steeds vaker denk ik over welke meme hebben ze het? Wat is Clubhouse? Hoe maak ik in vredesnaam een account aan op Tiktok? En bovenal wat moet ik daar dan plaatsen?
Hoe is dat bij jou? En is dat privé nou anders dan zakelijk?

In mijn vorige blog over dit onderwerp (lees ‘m eventueel hier) kwam ik tot de stelling:
Het gaat om het effect van je communicatie.
Niet alleen wat je zegt is belangrijk, vooral ook hoe je het zegt, met welke intentie en in welke vorm.
Dat geldt niet alleen voor je mondelinge communicatie, juist ook voor de schriftelijke. En hoe je het ook wendt of keert: de afgelopen jaren is de aandacht voor de kracht van het geschreven woord afgenomen. Zeker in de bedrijfsomgeving. En in het woord aandacht ligt ook meteen de kern.
Met hoeveel aandacht schrijf je een tekst?
Laten we hier vooral eens kijken naar spelling en grammatica.

Taal.
Zo’n dingetje.
En dan bedoel ik hier in het bijzonder de geschreven taal.
Een vraag die me onlangs werd gesteld in een training is deze: “Is het echt zo belangrijk of je je d’s en t’s helemaal goed gebruikt?”

Zodra je iemand vraagt om iets te veranderen, iets op een andere manier aan te pakken of als je iemand iets nieuws wil leren, krijg je vaak te horen “Maar ik doe het al jaren zo!” En inderdaad, als iets al jaren voor jou werkt, waarom zou je het dan veranderen?
Nou, misschien omdat niet alle verandering slecht is? Ook als iets goed werkt, kun je kijken of een andere manier nog beter is. We kijken immers toch ook geen films meer op VHS en luisteren niet meer naar cassettebandjes?

Ken je dat?
Dat je iets graag helemaal perfect wilt doen? Vooral als je met een nieuwe of grote taak bezig bent?
Je kunt met redelijke zekerheid zeggen dat iedereen op één of meerdere terreinen last heeft van perfectionisme.
Maar eh.. wat is nu eigenlijk het probleem?

In 2020 hebben veel B2B salesmensen het pittig gehad en jij misschien ook. Verkoopdoelstellingen, afgesproken marges en de doelomzet zijn vaak niet gehaald. De oorzaken zijn evident en daar heeft iedereen begrip voor. In 2021 is het voor veel bedrijven wel heel belangrijk om die groei en nieuwe klanten alsnog binnen te halen om te kunnen overleven. Voor veel mensen in de B2B sales wordt 2021 een jaar waarin veel van je verwacht gaat worden!
Lees verder
Zo’n jaar waarin je je afvraagt wat nu werkelijk belangrijk is.
Of misschien heb je wel keihard doorgerend, was het vooral overleven en kom je pas nu aan die vraag toe.
Misschien was je wel ziek of zorgde je voor iemand in je directe omgeving.
Misschien ging je bedrijf failliet.
Misschien was het qua omzet een topjaar.
Misschien had je je beste idee ooit.
Lees verder
Online sales, hoe dan?
Je kunt je huis niet uit. En als je dat wel doet, ga je niet harder dan 100 per uur.
Dit lijkt hét moment om na te denken over sales op afstand.
Lees verder

Verkopen lijkt vaak te gaan over winnen. Winnen van de ander of van de concurrent. Maar als je bezig bent met winnen, verlies je de basis van verkoop uit het oog: verbinding. Een verbinding tot stand brengen is niet altijd makkelijk, maar staat vrijwel altijd garant voor succes. Hoe breng je verbinding met een (potentiële) klant tot stand en hoe voer je een succesvol verkoopgesprek? Volgens ons zijn daarvoor de onderstaande aspecten van belang.
Lees verder