Wat commerciële opvolging betreft valt er nog veel te winnen. Veel uitgebrachte offertes komen nooit tot een definitief ‘ja’ of ‘nee’. Aanvragen blijven vaak lang liggen en beurscontacten worden niet altijd teruggebeld. Hoe komt het dat contacten niet altijd goed worden opgevolgd? Wat is commerciële opvolging precies? En hoe zorg je ervoor dat je meer offertes naar orders converteert? Dat lees je in deze blog.
Lees verder
Onzekerheid, geen sexy onderwerp.
Het is iets dat koste wat kost vermeden dient te worden. De verkoopwereld is van oudsher bevolkt door mannen. En dan vooral mannen die zich graag laten voorstaan op hun kracht, die willen winnen van de ander. De klassieke verkoper is zeker van zijn zaak, toch? Dan heb je dus niets aan zwakte, onzekerheid, twijfel, verliezen. Gadverdamme. Nee. Die poetsen we weg. Ontkennen we glashard. Verbloemen we, overschreeuwen we. Nobody likes a loser, right! Haha, hier, nog een grap, pak aan.
Lees verder
Deze blog komt tot stand dankzij Caroline.
In de staart van een leuk gesprek deze week vroeg ze me hoe het eigenlijk zat met onze blogs. “Die lees ik altijd met interesse, de laatste tijd zijn er wat minder, klopt dat?

Als argumenten tekortschieten om een prospect te overtuigen, kunnen emoties dat soms wel. Hoe breng je iemand aan het twijfelen die tegen beter weten in voet bij stuk houdt?
Lees verder
Nederlanders zijn gek op Frankrijk. We drinken Franse wijn, eten Franse kaas en staan er in de zomer graag drie weken op een camping. Maar Frankrijk biedt meer, vooral op zakelijk vlak. Business development in Frankrijk, hoe haal je daar het meeste rendement uit?

Ervaren verkopers zijn gewend om verschillende verkooptechnieken te gebruiken, die veelal aangeleerd zijn tijdens verkooptrainingen. Ze leren bijvoorbeeld vragen stellen, doorvragen, luisteren en pitchen. Deze trainingen zijn gebaseerd op het aanleren van gestructureerde methodes, basisvaardigheden en slimme trucjes om maar zo veel mogelijk klanten binnen te hengelen. Je herkent dit vast wel. Trainingen die vertellen hoe je moet verkopen om zoveel mogelijk omzet te genereren.
Lees verder
Je hebt het vast wel eens gehoord in de wandelgangen: “Ik ben weer eens gebeld door zo’n opdringere verkoper, zo irritant”. Jij wil natuurlijk graag voorkomen dat ze dit ook van jou vinden en zorgen dat het verkoopgesprek voor beide partijen op een natuurlijke wijze verloopt. Dan ben je ineens niet meer die vervelende verkoper, maar iemand met wie het leuk en interessant is om mee te praten.
Lees verder
Ik ben de vader van een prachtige dochter. Zij heeft een nogal specifieke onderwijsbehoefte, waardoor ik de afgelopen jaren met veel verschillende soorten onderwijs in aanraking ben gekomen. Aan de vooravond van een nieuwe keuze – voortgezet onderwijs – las ik gister een paar prachtige uitgangspunten van een schooltype dat “Agora” heet, (google ’t maar ’s als je geïnteresseerd bent). Hun uitgangspunten zijn mij uit het hart gegrepen. In een lijst van 10 las ik onder meer deze stelling:

Als verkoper ben je de hele dag bezig met overtuigen. Waarom is jouw product zo goed? Waarom is jouw dienst zo effectief? Waarom moeten mensen vooral veel bij je kopen? Overtuigen zit in je bloed. Net als een vlotte babbel, de wil om te winnen en de kick die je krijgt van een succes.
Lees verder
Het is begin januari. Tijd van goede voornemens. Iedereen is van goede wil en neemt zich voor om dit jaar nu toch echt...... Maar wat gaat er gebeuren met al die mooie plannen? U weet ook wel dat 90% van alle goede voornemens al vóór februari faalt. Hoe voorkom je dat? Hoe houd je de positieve energie vast? Onze tip: wees realistisch. Zadel jezelf niet op met al te grootse plannen. Stel een haalbaar doel.