shutterstock_332508059.jpgAl eeuwenlang reizen de Nederlanders de hele wereld over om handel te drijven. Handelen zit ons in het bloed. Grensoverschrijdende zakelijke kansen hoeven niet ver weg te zijn. Duitsland ligt op steenworp afstand en heeft een groot verzorgingsgebied. Een ideale handelspartner, al verschillen de cultuur en regelgeving enorm. Wil je succesvol zijn bij onze Oosterburen, dan moet je dezelfde taal te spreken. En daarmee bedoelen we niet alleen letterlijk de Duitse taal.

 

We zijn anders

Nederlanders spreken hun talen over het algemeen goed. Alleen aan het uitdrukkingsvermogen schort het nogal eens. Ook het jargon en de zakelijke terminologie wijken af. Zeg je wat je bedoelt? Een paar lessen vaktechnisch Duits helpen je op weg. Wij gaan gerust in een spijkerbroek naar een zakelijke afspraak. Onmogelijk in Duitsland. Een kostuum met overhemd en stropdas of mantelpak is gangbare kledij.
Om het ijs te breken vangen wij een gesprek aan met ‘een praatje pot’ over het weer, gezamenlijke kennissen of familie. Voor een Duitser is dit ondenkbaar. In eerste instantie houden zij het zakelijk. Pas als er een duurzame relatie bestaat, is er ruimte voor informaliteiten.
Punctualiteit en nauwkeurigheid zijn voor een Duitser belangrijk, dat is algemeen bekend. Dat betekent echter ook, dat hij alles dichtgetimmerd wil hebben. Contractueel moet alles vastgelegd zijn, waarbij alle uitzonderingen uitgesloten zijn. Daar waar een Nederlander denkt in scenario’s en het oplost als een probleem zich voordoet, wil een Duitse zakenpartner alles vooraf ingedekt hebben. En tja, moeten we het nog over de verschillen in humor hebben? Dat die er zijn, dat weten we. Maar weet je ook exact waarin het onderscheid zit?

 

Succesvol op de Duitse markt

Als je zaken gaat doen over de grens, is het handig om te weten wat de vereisten zijn op vestigingsgebied en hoe het arbeidsrecht in elkaar zit. Heb je er al over nagedacht hoe je de markt wilt gaan benaderen? De ideale marketingmix is anders door de cultuur- en gedragsverschillen. De inzet van je communicatiemiddelen zoals website, social media, beurs en telefonische marktbewerking dus ook. Dat vraagt om specifieke kennis.

Er komt heel wat kijken bij het betreden van de Duitse markt. Dat gaat verder dan uitsluitend inzicht hebben in cultuurverschillen. Echter een gedegen voorbereiding in de commerciële uitdagingen, die rekening houdt met de culturele diversiteit, kan ook in Duitsland succes behalen.  

 

 

New Call-to-action

 

 

Jan-Willem van Dam
Door Jan-Willem van Dam

Jan-Willem is sinds 2008 verantwoordelijk voor de internationale expansie van Vendere. Na een driejarig avontuur in Polen en vijf jaar verblijf in Duitsland is hij sinds kort international sales & marketing manager om de internationaal unieke positie van Vendere gepassioneerd uit te breiden.