Leadgeneratie heeft in de afgelopen decennia veel ontwikkelingen doorgemaakt. Waar bedrijven vroeger zelf op zoek gingen naar leads, is het nu belangrijk dat ze door hun potentiële klanten gevonden worden. De verschuiving van ‘vinden’ naar ‘gevonden worden’ heeft tot gevolg dat prospecteren behoorlijk is veranderd. Steeds meer bedrijven beschikken over een database met gegevens van mogelijk interessante leads.
Dat is mooi! Maar hoe maak je van een interessante lead (Marketing Qualified Lead) een lead die klaar is voor een aankoop (Sales Qualified Lead)? En wat is precies het verschil tussen beide leads?
Buyer journey
Om de termen Marketing Qualified Lead (MQL) en Sales Qualified Lead (SQL) te begrijpen is het belangrijk om de volgende drie stappen in de buyer journey te onderscheiden:
Wat is een Marketing Qualified Lead (MQL)?
Een Marketing Qualified Lead bevindt zich in de awareness of consideration fase van de buyer journey. Een MQL voldoet aan je klantprofiel en heeft mogelijk behoefte aan jouw product of dienst, maar is nog niet klaar om een aankoop te doen. Een MQL is bijvoorbeeld iemand die een whitepaper heeft gedownload, een contactformulier heeft ingevuld of een webinar heeft bijgewoond.
Wat is een Sales Qualified Lead (SQL)?
Een Sales Qualified lead bevindt zich in de decision fase van de buyer journey. Deze lead heeft duidelijk interesse in een product of dienst en is klaar is voor een verkoopgesprek. Een SQL heeft bijvoorbeeld behoefte aan specifieke productinformatie, prijzen, leverings- en garantievoorwaarden en wil de laatste vragen stellen alvorens definitief te kiezen voor een product of dienst.
Van MQL naar SQL
Hoe zorg je ervoor dat een MQL een SQL wordt? Daarvoor is het belangrijk om te beseffen dat een MQL en SQL zich in een andere fase van de buyer journey bevinden en daardoor verschillende informatiebehoeften hebben. Door contact te onderhouden en de lead te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment, behaal je optimale resultaten en maak je van een MQL een SQL. In de dagelijkse praktijk blijkt dit een vrij complex proces. Daarom delen we graag de volgende tips:
Follow the lead(er)
Heb je op een beurs gestaan en gegevens van leads verzameld? Beschik je over een database van nieuwsbriefinschrijvingen? Of heb je op een andere manier MQL-gegevens verzameld? Doe er wat mee en kom in actie! Zorg voor goede opvolging (take the lead) en volg je lead (follow the lead) door contact te onderhouden. Wij ondersteunen je graag bij de groei van jouw klantenbestand. Ben je benieuwd wat Vendere voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Rik Twilhaar