Alles wat we horen wordt behoorlijk gekleurd door wat we zelf hebben meegemaakt, door wat we willen horen of denken te horen. Zie het als een paar filters die tussen jou en je gesprekpartner in staan. De voornaamste filters die ons luisteren vermoeilijken zijn:
Neem jezelf voor om open het gesprek in te gaan, concentreer je en adem een paar keer rustig voordat je gaat bellen. Maak aantekeningen tijdens het gesprek, steekwoorden geven je houvast omdat het je spiergeheugen activeert. Als je iets opschrijft, onthoud je het beter. Zeg de inhoud na, het is een simpele truc om je eerste reflex om te oordelen of te adviseren te onderdrukken. Herformuleer en parafraseer: zeg in andere woorden wat je denkt dat de ander bedoelt. Je kunt het gevoel van iemand benoemen of er naar vragen. En samenvattingen maken tijdens het gesprek zijn ook een goed hulpmiddel. Ken de kracht van de stilte. Juist als er niets gezegd wordt, kun je het meeste horen.
En wanneer weet je of je goed geluisterd hebt? Als vuistregel geldt: in een goed commercieel gesprek is de ander 70% van de tijd aan het woord.
Succces!!