gunfactor.jpgBinnen sales speelt de gunfactor een steeds grotere rol. De gunfactor is iets ongrijpbaars. Iets wat niet te definiëren of aan te leren valt. Je hebt het of je hebt het niet. Maar zullen we je eens een geheimpje vertellen? Je kunt de gunfactor wel creëren of je eigen gunfactor verbeteren. Ontdek hoe.

Met een paar simpele technieken kun je ervoor zorgen dat mensen je aardiger vinden of in ieder geval aardig genoeg om jou je verhaal te laten doen en dit serieus aan te horen. Want dat is toch waar het om draait binnen de verkoop: gehoord worden en op die manier je product of dienst onder de aandacht brengen.

 

Wat is de gunfactor eigenlijk?

De gunfactor is net zoiets als de X-factor: moeilijk uit te leggen en ongrijpbaar. De omschrijving die het meest in de buurt komt, is: een pakket aan persoonlijke kenmerken die maken dat een ander je sympathiek vindt en je daarom iets gunt. Elke prospect die je spreekt gunt jou iets om een andere reden. Dit kan zijn omdat je betrouwbaar overkomt, veel kennis van zaken hebt of omdat je een bekend voorkomen hebt. Dit zijn kenmerken waarop je ingeschat en beoordeeld wordt. Al deze kenmerken samen bepalen de hoogte van je gunfactor. Wil je succesvol zijn binnen de sales, dan wil je er dus voor zorgen dat veel mensen jou leuk vinden en je iets gunnen.

Hieronder vind je een aantal tips die je helpen je gunfactor te verhogen!

 

1. Wees jezelf!

Je anders voordoen dan je daadwerkelijk bent hou je niet lang vol. Blijf dus ook in je verkoopgesprekken dicht bij jezelf. Lach, maak grapjes, vertel persoonlijke ervaringen en deel je mening. Je gesprekspartner zal dan het gevoel hebben met een ‘echt’ persoon te spreken in plaats van met een robot. Je creëert een band met je gesprekspartner door vanuit je eigen persoonlijkheid te praten en te verkopen. Dit wordt beloond met een hogere gunfactor

 

2. De eerste indruk

Er is maar één kans voor een eerste indruk. Spreek je je klant of prospect voor het eerst telefonisch, zorg dan voor een rustige omgeving. Spreek duidelijk en vriendelijk. Glimlach als je jezelf voorstelt. Je gesprekspartner ziet de lach dan misschien wel niet maar hij zal hem zeker wel horen.
Ga je naar een verkoopgesprek toe en zie je daar je gesprekspartner voor het eerst, dan geldt eigenlijk hetzelfde. Geef een stevige handdruk, glimlach en kijk je gesprekspartner recht aan. Je komt op deze manier open en betrouwbaar over.

 

3. Vriendelijk zijn werkt

Iedereen is gevoelig voor complimentjes. Gebruik deze kennis dan ook in verkoop. Complimenteer iemand met de website van zijn bedrijf, bedrijfspand of locatie. Benoem de brede kennis die iemand heeft van een bepaald onderwerp of complimenteer iemand met zijn of haar stem. Maar let op: doe dit alleen als je het ook echt meent. Wees eerlijk en authentiek en als je niks kunt bedenken waar je een gemeend compliment over kunt maken, doe het dan niet. Een gemeend compliment bevordert de sfeer en je gunfactor maar als het gespeeld overkomt werkt dit juist tegen je.

  

4. Luisteren

Iedereen hoort zichzelf graag praten. Ook jouw klanten en potentiële klanten. Vaak vertellen ze ook nog eens echt interessante dingen. Zorg dus dat je die hoort. Luister actief. Maak luistergeluiden en schrijf kernwoorden op. Vraag om verduidelijking als je iets niet snapt en vat samen. Luister om te begrijpen en niet om te reageren. Je oprechte interesse zal voelbaar zijn en zorgt voor bonuspunten.

 

5. Gooi aannames overboord

Niets is zo vervelend als een gesprek met iemand die van te voren al denkt te weten hoe de wereld in elkaar zit. Probeer je aannames overboord te gooien voor je in gesprek gaat. Ga blanco het gesprek in en laat je gesprekspartner vertellen wat er speelt zonder hier zelf conclusies aan te koppelen. Stel liever open vragen over de situatie in plaats van om bevestiging vragen na een aanname. Trek niet te snel je conclusies als je wil dat je gesprekspartner je leuk vindt.

 

Het zal je maar gegund worden!

‘Gunnen’ speelt een belangrijke rol in sales. Gelukkig is het heel goed mogelijk om je gunfactor als verkoper te vergroten. Deze eenvoudige tips moet dat zeker lukken!

 

 

New Call-to-action

 

Jeanine Gijben
Door Jeanine Gijben

Jeanine heeft een passie voor sales. Ze houdt van verkopen met een lach en een knipoog. Jeanine gelooft in een combinatie van nieuwsgierigheid, humor en overtuiging als succes in een verkoopgesprek. Naast dat ze dit dagelijks zelf toepast leert ze dit ook graag aan anderen.