Leadgeneratie heeft in de afgelopen decennia veel ontwikkelingen doorgemaakt. Waar bedrijven vroeger zelf op zoek gingen naar leads, is het nu belangrijk dat ze door hun potentiële klanten gevonden worden. De verschuiving van ‘vinden’ naar ‘gevonden worden’ heeft tot gevolg dat prospecteren behoorlijk is veranderd. Steeds meer bedrijven beschikken over een database met gegevens van mogelijk interessante leads.
Lees verder
Wij horen het nogal eens om ons heen: telemarketing werkt niet. Bellen werkt niet meer. En het wordt tijd dat we het open eerlijk zeggen: wij van Vendere zijn het daar volledig mee eens. Telemarketing werkt niet, als je het niet heel serieus neemt. En daar zit ‘m de crux: heel veel mensen die op zoek zijn naar klanten, hebben een heel beperkt beeld van (de mogelijkheden van) telemarketing, al dan niet gevoed door slechte ervaringen. En of je het dan zelf doet of uitbesteed; het wordt dan een typisch gevalletje ‘self fullfilling prophecy’. Je verwacht dat het niet werkt, loopt in de verwachte sloten en zegt na afloop: “zie je nou wel, het werkt niet!”.
Dit zijn de onderliggende valkuilen.
Lees verder
Verkopen lijkt vaak te gaan over winnen. Winnen van de ander of van de concurrent. Maar als je bezig bent met winnen, verlies je de basis van verkoop uit het oog: verbinding. Een verbinding tot stand brengen is niet altijd makkelijk, maar staat vrijwel altijd garant voor succes. Hoe breng je verbinding met een (potentiële) klant tot stand en hoe voer je een succesvol verkoopgesprek? Volgens ons zijn daarvoor de onderstaande aspecten van belang.
Lees verder

Deze blog komt tot stand dankzij Caroline.
In de staart van een leuk gesprek deze week vroeg ze me hoe het eigenlijk zat met onze blogs. “Die lees ik altijd met interesse, de laatste tijd zijn er wat minder, klopt dat?

Wil je een beter salesresultaat? Luister dan goed
Hoeveel extra sales kun jij binnenhalen door nog beter te luisteren naar je klant? Dat luisteren belangrijk is, weet je natuurlijk al lang. Maar hoe goed luister je nu echt? Tien tips voor meer succes in salesgesprekken.
Lees verder
Ik stel nooit iets uit.
U?
Haha.
Wel hè?
Ik ook, zeker wel. Belastingen bijvoorbeeld. Het is bijna 1 mei en de druk neemt toe. Terwijl ik dit typ, voel ik ondertussen die lichte onrust, er ‘moet nog iets’. Terwijl ik tegelijkertijd weet dat ik helemaal niets moet. Het is gewoon een activiteit waar ik tegenop zie. Die waarschijnlijk snel gedaan is. Sterker nog, ik herinner me nu hoe veel gemakkelijker het vorig jaar was dan ik had gedacht. Hm.. toch maar even doen zo.
Lees verder
Mensen zijn gewoontedieren. Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf een routine. Op zich is daar niks mis mee. Toch doet een beetje creativiteit wonderen voor je sales én het plezier in je werk. 3 tips om sales weer leuk te maken.

Wil je als Nederlands bedrijf de Duitse markt op, dan geldt inderdaad: hoe Duitser je bent in je optreden daar, hoe groter de kans op commercieel succes. Dat ‘Duitse gedrag’ zit hem in verschillende dingen. Uiteraard in de taal goed spreken en inspelen op de Duitse cultuur, maar ook in weten wie je potentiële klanten zijn, waar ze behoefte aan hebben en hoe je ze moet benaderen. Daar kom je eenvoudig achter: door het aan hen te vragen.

De verkoopbinnendienst. In de gemiddelde organisatie een waar knooppunt van activiteit. Klanten bellen met vragen over de aanbieding, mailen een algemene offerte-aanvraag. Accountmanagers komen binnenstormen met spoedjes, de productie loopt net achter op schema, leveranciers hebben net niet dat wat je nodig hebt.
En o ja, als we tijd overhebben bellen we offertes na.
Hmm…
Lees verder
Een accountant die zich heeft gespecialiseerd in fietsenzaken. Is dat slim? Bedien je de hele markt of ga je je focussen en word je een autoriteit op een bepaald vakgebied? Lees hoe de accountant zijn omzet in de versnelling heeft gezet.
Lees verder