shutterstock_274980368.jpgHallo tegen iemand zeggen tijdens een netwerkbijeenkomst en meteen doorlopen. Dat is vergelijkbaar met linken op LinkedIn en vervolgens niks meer met het ontstane contact doen. Komt het je bekend voor? Een gemiste kans. In deze blog leer je wat er saleswise gebeurt als je actiever met je contacten omgaat op LinkedIn.

 

Geweldige salestool

LinkedIn is een krachtig medium: meer dan 5 miljoen Nederlandse professionals zijn binnen handbereik en ongeveer 100.000 grote bedrijven presenteren zich met een bedrijfspagina. Professionals op LinkedIn geven je een blik in hun curriculum vitae én hun netwerk. Ze laten zien waar hun persoonlijke en zakelijke interesses liggen en staan open voor contact. Zo ook de bedrijven. Een geweldige salestool dus!

Ben je bereid om elke dag een kwartier tijd te besteden aan LinkedIn en verkoopkansen te benutten? Lees dan verder. Door slim te netwerken op LinkedIn kun je sneller de juiste beslissingsbevoegde medewerker van een potentiele klant bereiken. Dat slimme netwerken begint met een goed visitekaartje: je eigen LinkedIn-profiel.

 

Hoe?

Effectief netwerken draagt bij aan zakelijk succes. Netwerken betekent nieuwe mensen ontmoeten en vervolgens een relatie opbouwen en onderhouden. Hoe doe je dat op LinkedIn, het grootste digitale, zakelijke netwerk ter wereld?

Benut de drie factoren van de gouden driehoek:

  • Trust factor
  • Know factor
  • Like factor

 

Het is een feit dat jij iemand voornamelijk iets gunt als je hem kent, vertrouwt en mag. Omgedraaid doet een partij dus het liefst zaken met jou als zij je kennen, vertrouwen en mogen. Om deze drie factoren te beïnvloeden op LinkedIn moet je op de volgende zaken letten:

  1. Zorg voor een compleet profiel (100%) en een netwerk met minimaal 150 connecties
  2. Wees actief in groepen en discussies en plaats frequent berichten, likes en updates.
  3. Beheer je inbox en bouw een relatie op via berichten.

 

Bij het aanpassen van je profiel geeft LinkedIn tips hoe je deze kunt completeren. Weet je niet goed wat je bij ‘samenvatting’ kunt vermelden? Kijk bij andere relaties uit je netwerk om inspiratie op te doen. Meld je aan bij relevante groepen waar interessante discussie gevoerd worden en waaraan je iets kunt bijdragen of leren. Het verschil maak je echter met het leggen van contact via berichten.

 

Neem de tijd

Ga niet gelijk voor de harde verkoop of het duidelijk maken van je propositie in het eerste of tweede bericht. Leer eerst je contactpersoon beter kennen en peil vervolgens de behoefte. Vind een haakje om in gesprek te gaan. Kijk of er een gemeenschappelijke connectie bestaat, zoals een groep, discussie of netwerkcontact. Mogelijk vind je een insteek op het profiel zoals een bedrijf waar hij eerder heeft gewerkt, de opleiding of interessegebieden. Toon belangstelling door een vraag te stellen over het arbeidsverleden, dingen die je opvallen of zaken waar je beiden mee te maken hebt.  Zodra je het vertrouwen hebt gewonnen, er een band ontstaat en je elkaar beter kent, is het veel makkelijker om te polsen of er animo voor je product of dienst is. Sterker nog: als er een boeiende berichtenwisseling ontstaat, zal hij er zelf naar vragen!

Succes!!

 

New Call-to-action

Jakob Smoor
Door Jakob Smoor

Jakob werkt als marketeer, recruiter en trainer bij Vendere. Hij is sociaal betrokken en vindt het belangrijk verbinding te maken met zijn gesprekspartner. In zijn trainingen probeert hij mensen bewust te maken van hun kwaliteiten en het belang van hun online visitekaartje.