Kies-je-moment-om-te-bellenIn de verkoop draait het om verbinding maken. Met de komst van social media, bloggen en online nieuwsbrieven lijkt dat alleen maar makkelijker geworden. Zo eenvoudig ligt dat echter niet altijd.

 

Nieuwe media worden steeds vaker ingezet als extra saleskanaal. Denk hierbij aan zoekmachine marketing, social media, blogging, online nieuwsbrieven, etcetera. Door online aanwezig te zijn, trek je aandacht waardoor suspects/prospects eerder hun weg naar je website (en bedrijf) vinden. Via de website kunnen ze vervolgens contact opnemen voor een afspraak, een brochure downloaden of een specifieke vraag stellen.

Monitoren van leads

Eén van de nieuwste trends is de inbound marketing methode. Deze methode gaat uit van het zogenaamde pullmodel en brengt de bovengenoemde nieuwe media samen. Door suspects/prospects naar je toe te laten komen is de eerste horde in het verkoopproces al genomen. In plaats van koude contacten, heb je nu (op zijn minst) te maken met ‘lauwe’ contacten. Deze contacten zijn op zoek naar iets. De (latente) behoefte hoef je niet eerst boven water te krijgen. Ze zijn al op zoek naar een oplossing!

Eigenlijk heb je niets anders meer nodig om je sales te doen. Je potentiële klanten komen letterlijk naar je toe. Waarom zou je nog iets anders doen? Toch?

Niet te lang wachten

Wij merken dat je ook te lang kunt wachten met (direct) contact opnemen voordat de potentiële klant naar je toe komt ondanks de goed doordachte methode van inbound marketing.

Door eerder contact op te nemen kun je er voor zorgen dat je  potentiële klanten niet vroegtijdig uit het oog verliest. Als we eenmaal in de gaten hebben wie geïnteresseerd is in onze diensten en wat hun echte probleem is, pakken wij voortaan eerder de telefoon. Dat kan net dat extra zetje zijn dat nodig is. Dat zetje komt in de vorm van persoonlijk (telefonisch) contact. En alleen vanaf dat moment kun je echt een verbinding maken met een prospect.

Kies je moment

Nu is de vraag natuurlijk: Welk moment kies je om in te grijpen? Als je te vroeg bent (nog geen concrete behoefte om zaken te doen) kun je hem alsnog kwijtraken. Bel je te laat, dan is hij wellicht al van je radar verdwenen.

Die timing, waar het in verkoop vaak om draait (zie ook mijn vorige blog), is essentieel. Daar kunnen wij bij helpen. Bel ons eens, misschien is dit wel het juiste moment.