shutterstock_147975053.jpgJe hebt het vast wel eens gehoord in de wandelgangen: “Ik ben weer eens gebeld door zo’n opdringere verkoper, zo irritant”. Jij wil natuurlijk graag voorkomen dat ze dit ook van jou vinden en zorgen dat het verkoopgesprek voor beide partijen op een natuurlijke wijze verloopt. Dan ben je ineens niet meer die vervelende verkoper, maar iemand met wie het leuk en interessant is om mee te praten.

 

Hoe pak je telemarketing professioneel aan zonder irritatie te wekken bij je prospect? We hebben 6 belangrijke regels voor je op een rijtje gezet:

  1. Wees jezelf en klink als jezelf. Het ligt misschien voor de hand maar speel geen rol tijdens telefonische acquisitie. Als je bijvoorbeeld overdreven vriendelijk gaat praten dan hoort je gesprekspartner meteen dat het gemaakt is.

  2. Je stem is het beste wapen dat je hebt. Het verhogen of verlagen van je stem, harder of zachter praten, klemtoon op bepaalde woorden; het zijn zeer effectieve instrumenten om iemand positief te beïnvloeden. Maak er gebruik van.

  3. Verklein de afstand tussen jou en je gesprekspartner door in de ik-vorm te spreken: “Ik bel u vandaag, omdat…”. Gebruik je echter steeds de naam van jouw organisatie in plaats van de ik-vorm dan creëer je afstand.  

  4. Mensen worden graag persoonlijk benaderd en horen graag hun eigen naam, maar overdrijf het niet. Achter elke zin de naam van je prospect noemen, zorgt voor ergernis. Hou het natuurlijk -u of je, afhankelijk van het gesprek- en noem maximaal 2 à 3 keer de naam van de prospect.

  5. Maak geen andere geluiden tijdens het bellen. Tikken met je pen en muziek leiden af. Als het niet noodzakelijk is, type dan niet tijdens het gesprek. Je wekt de indruk dat je niet goed luistert, geen volledige aandacht hebt voor de ander.

  6. Voorkom het gebruik van stopwoorden. De meest voorkomende zijn ‘uhhhh’ en ‘oké’. Daarnaast heb je persoonlijke stopwoorden zoals ‘weet je’, ‘super’, ‘begrijp je wel’ en ‘top’. Probeer ook in het dagelijkse leven deze woorden uit je vocabulaire te halen, zodat het geen gewoonte wordt om ze gebruiken.

 

Een aantal van deze tips klinkt waarschijnlijk vanzelfsprekend totdat je gaat bellen. Verbeter jezelf en let de komende tijd eens kritisch op deze zes punten. Laat je ons weten of het belproces soepeler verloopt?

 

P.s. tip! Download eens onze whitepaper Voorbij de Poortwachter. Deze gaat over hoe je het beste tijdens telefonische acquisitie met de secretaresse om kan gaan. Veel leesplezier!

 

 New Call-to-action

 

Teun Bambacht
Door Teun Bambacht

Teun is al bijna zijn hele werkzame leven, waarvan al ruim 10 jaar bij Vendere, met veel passie actief in de wereld van de telemarketing. In zijn rol als trainer/coach, zowel binnen Vendere als bij externe bedrijven, is hij enthousiast en gedreven bezig mensen (nog) beter te maken in het vak van telefonische acquisitie.