shutterstock_362131352.jpgHier moest ik afgelopen week aan denken toen ik Melania Trump een hele paragraaf hoorde citeren van Michelle Obama. Mevrouw Trump was afgelopen week een van de belangrijkste verkopers van Donald Trump. Als 'vrouw van', wil je op de conventie laten zien dat je gezin geschikt is om de VS te leiden, door vertrouwen, visie en kwaliteit uit te stralen. Echter in plaats van haar eigen, waarschijnlijk zeer interessante verhaal te vertellen, heeft ze besloten een verhaal van een ander te vertellen. Sterker nog, het was het verhaal van een democraat!

  

 

Wat een inschattingsfout! Het duurde ook niet al te lang voordat het op Twitter helemaal los ging over haar plagiaat. Een prospect koopt onder andere je product als hij je vertrouwt. Dat is niet anders als je stemmen wilt winnen, het is een voorwaarde. Een voorwaarde voor de gunfactor.  


Vertrouwen win je door goed te luisteren, open te staan voor de mening van een ander en door te voorkomen dat je vooral je eigen mening opdringt.  Daarnaast win je vertouwen door authentiek, eerlijk en transparant te zijn. Hier ging het dus ook mis, want van te voren had Melania met trots aan NBC verteld dat ze haar speech “met zo min mogelijk hulp” had geschreven. 

Het Trump-team zal vast proberen het incident te draaien, maar het kwaad is waarschijnlijk al geschied. De kern van haar boodschap wordt nu volledig ondergesneeuwd. Het gaat nu alleen nog maar over randzaken. Als je geen eigen gedachtes en meningen kan formuleren, waarom zou ik dan Trump kopen?

 

New Call-to-action

 

Rik Twilhaar
Door Rik Twilhaar

Rik is verantwoordelijk voor uitvoering van projecten en heeft veel contact met de klanten. Verder richt hij zich op het geven van diverse commerciele trainingen. Deze ontwikkelt hij samen met Loek. Regelmatig pakt hij nog de telefoon, het verkopen is een echte passie voor Rik.