Verkopen lijkt vaak te gaan over winnen. Winnen van de ander of van de concurrent. Maar als je bezig bent met winnen, verlies je de basis van verkoop uit het oog: verbinding. Een verbinding tot stand brengen is niet altijd makkelijk, maar staat vrijwel altijd garant voor succes. Hoe breng je verbinding met een (potentiële) klant tot stand en hoe voer je een succesvol verkoopgesprek? Volgens ons zijn daarvoor de onderstaande aspecten van belang.
Wees authentiek en oprecht
Vrijwel iedereen heeft een antenne die oppikt of iemand (of een verhaal) oprecht en authentiek is. Zodra iemand vanuit innerlijke overtuiging en met enthousiasme zijn of haar verhaal vertelt, werkt dit aanstekelijk. Bovendien ontstaat er door oprechte aandacht vaak een ander soort gesprek. Een écht gesprek, een dialoog, waarin twee gelijkwaardige gesprekspartners samen op zoek gaan naar nieuwe kansen.
Zorg voor gelijkwaardig contact
Gelijkwaardigheid is een essentieel salesprincipe. Zeker voor het maken van een goede klik is het belangrijk om je gelijkwaardig op te stellen tegenover je gesprekspartner. Dat is bij verkoop niet altijd eenvoudig, omdat er een ongelijkwaardig startpunt lijkt te zijn: jij wilt iets van de ander, hoopt dat de ander “ja” zegt tegen jou (of je bedrijf) en dat geeft de ander als het ware macht over jou. Hij of zij kan “nee” zeggen en jou daarmee afwijzen. Jezelf gelijkwaardig opstellen doe je bijvoorbeeld door met elkaar te spreken op dezelfde ooghoogte en door de ander te zien als mens, in plaats van in diens rol. Rollen nodigen namelijk uit tot denken in hoger/lager, meer of minder belangrijk.
Vergroot je zelfkennis
Als je succesvol wilt zijn in sales en verbinding wilt maken met (potentiële) klanten, zorg er dan voor dat je jezelf kent. Deze bewustwording houdt in dat je je realiseert wat je doet terwijl je het doet. Je kunt pas groeien als je weet waar je nu staat, wat je krachten zijn, welke automatismen jouw gedrag sturen en welke valkuilen je vaak tegenkomt, of juist vermijdt. En onthoud: je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!
Verbonden? Check je aanbod vóór het afronden!
Verbinding gemaakt? Pas vanaf dat moment voelt iemand zich begrepen, gezien en gehoord. En pas dán staat je gesprekspartner echt open voor jou, je idee of je bedrijf. Let wel: als je een verbinding tot stand hebt gebracht, kan het zijn dat je gesprekspartner een andere behoefte heeft dan jij aanvankelijk dacht. Pas dus ook jouw aanbod of idee aan op die behoefte!
Meer weten over het verband tussen verkopen en verbinden? Of ontvang je graag meer sales-verhogende tips? Neem gerust contact met ons op!