shutterstock_336649166.jpgWil je als Nederlands bedrijf de Duitse markt op, dan geldt inderdaad: hoe Duitser je bent in je optreden daar, hoe groter de kans op commercieel succes. Dat ‘Duitse gedrag’ zit hem in verschillende dingen. Uiteraard in de taal goed spreken en inspelen op de Duitse cultuur, maar ook in weten wie je potentiële klanten zijn, waar ze behoefte aan hebben en hoe je ze moet benaderen. Daar kom je eenvoudig achter: door het aan hen te vragen.

Het directe, persoonlijke contact met potentiële klanten levert veel sneller én beter resultaat op dan een grootscheeps marktonderzoek. De meeste marktonderzoekbureaus spreken de doelgroep niet, ze zoeken vaak alleen informatie bij elkaar en maken grafieken. Persoonlijk contact geeft je daarentegen de mogelijkheid om je aanpak bij te stellen. Je verifieert als het ware of je strategie juist is.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om verschillende proposities uit te werken en aan verschillende groepen voor te leggen. Zo toets je de proposities en kom je erachter wat het beste werkt. Daar ga je dan mee verder.

Door verschillende meetmomenten te creëren, kun je steeds bijsturen zodat de uiteindelijk gekozen strategie succesvol is.

 

New Call-to-action

 

Voor het betreden van de Duitse markt doorloop je een aantal stappen:

  1. Doelgroepenanalyse, adresselectie en klantanalyse;
  2. Positionering en strategische pitch voor Duitsland (product-markt-combinatie);
  3. Samenstellen van de marketingmix in Duitsland: website, email, telefonische benadering, mailing, beurs en online marketing;
  4. De opbouw van een Duits verkoopteam: samenstelling, recruitment, training en begeleiding;
  5. Bezoekafspraken in Duitsland


Bij elke stap stel je jezelf de vraag: ben ik of zijn mijn mensen Duits genoeg om dit zelf te doen? Is dat niet het geval, dan is ondersteuning door een Duitse partner aan te raden. Een pragmatische partner, die gewend is om in direct contact te staan met potentiële klanten of potentiële samenwerkingspartners die misschien zelfs fungeert als een 'eigen’ verkoopbinnendienst op een Duitse locatie, als verlengstuk van de strategie.

Het draait om echt contact met je potentiële klant! Vraag aan de klant wat hij nodig heeft en hoe je iets aan hem moet verkopen. Dat is goedkoper, sneller en efficiënter dan een uitgebreid marktonderzoek. Ook de vraag waarom klanten voor je gekozen hebben, levert belangrijke informatie op.


Verder praten over dit onderwerp? Maak een afspraak met ons!

 

Jan-Willem van Dam
Door Jan-Willem van Dam

Jan-Willem is sinds 2008 verantwoordelijk voor de internationale expansie van Vendere. Na een driejarig avontuur in Polen en vijf jaar verblijf in Duitsland is hij sinds kort international sales & marketing manager om de internationaal unieke positie van Vendere gepassioneerd uit te breiden.