Zodra je iemand vraagt om iets te veranderen, iets op een andere manier aan te pakken of als je iemand iets nieuws wil leren, krijg je vaak te horen “Maar ik doe het al jaren zo!” En inderdaad, als iets al jaren voor jou werkt, waarom zou je het dan veranderen?

Nou, misschien omdat niet alle verandering slecht is? Ook als iets goed werkt, kun je kijken of een andere manier nog beter is. We kijken immers toch ook geen films meer op VHS en luisteren niet meer naar cassettebandjes?

Verandering 

Alles om ons heen is constant aan het veranderen. Aan het hervormen, aanpassen of verbeteren. Verandering is er altijd. Of je het nu wil of niet. Zelfs jij verandert constant. Je wordt ouder, verliest haren en krijgt er een paar rimpels bij. Je leert iets of je vergeet iets. Het is onmogelijk om niet te veranderen. Waarom verzetten we onszelf er dan zo vaak tegen? Verandering is eng en het voelt alsof er een oordeel aan vastzit: wat je nu doet of wie je nu bent is niet goed genoeg. Je weet wat je nu hebt en wat je krijgt is onzeker, als niks verandert voelt het veilig en vertrouwd. Een interessante tegenstelling eigenlijk: als we weten dat alles altijd verandert dan heeft het weinig nut om alles proberen te houden zoals het is. Alles verandert toch wel.  

 

Verandering in je werk 

Als ik het met mensen over verandering heb, dan hoor ik vaak als reactie “Never change a winning team” oftewel als iets werkt blijf ik dat doen. En inderdaad, als je merkt dat jouw manier van verkopen of service verlenen werkt en je haalt je targets of je hebt tevreden klantenwaarom zou je dan iets anders doen?  

Omdat je sleur wil voorkomen misschien? Of omdat je er toch minder plezier uit haalt dan je zou willen? 

Als je iets jaren op dezelfde manier doet, hetzelfde ritme aanhoudt en dezelfde ingrediënten toevoegt aan jouw manier van communiceren dan wordt het vanzelf een sleur. Het kan dan nog wel werken, je behaalt nog steeds resultaat maar hoe blij ben je er echt mee? Ja je haalt je doel, maar op welke manier? Haal je er nog energie uit? Kom je nog met een goed verhaal thuis?  

Want dat is toch waarom je dit werk bent gaan doen?  
Ik wel!  
Contact met prospects, energie krijgen van goede gesprekken en plezier halen uit oplossingen bieden aan klanten. 

Routinematig werken is dodelijk voor je creativiteit. Even hard gezegd, je wordt er lui van. Je hersenen raken gewend aan je handelingen en je bent niet meer actief in het moment. Dit straal je uit in je klantcontact. Wil je dat anderen vol energie met jou in gesprek gaan? Breng die energie dan mee! 

 

Hoe dan? 

Verandering komt voor in alles wat we doen dus ook in klantcontact. De vraag die eruit volgt is: welke richting wil je dat de verandering heeft? Zit je aan de telefoon of heb je contact met mensen via mail? Probeer dan eens iets anders te doen dan wat je normaal doet. Een paar suggesties: 

  • Stel eens een vraag die je normaal niet stelt. Haal hiervoor inspiratie uit gesprekken van een collega waar je altijd zo om moet lachen. Kijk hoe die vraag landt bij je gesprekspartner en wat het doet voor de energie in jullie gesprek. Door zelf dingen anders te doen, lok je ook verandering uit bij de ander. Hierdoor verandert het hele gesprek en de uitkomst wellicht ook.  
  • Verandering hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn. Verandering kan ook in de kleine dingen zitten. In je introductie aan de telefoon of de opening in je mail bijvoorbeeld. Probeer eens vijf gesprekken achter elkaar steeds met een andere zin te beginnen. En? Welke klonk het leukst? 
  • Maak het persoonlijk. Vraag iemand eens naar zijn weekend als je belt om een klacht op te lossen. Vraag hoe iemand zich voelt, wat de situatie met iemand doet. En andersom: je kunt ook jezelf kwetsbaar opstellen en vertellen wat jij had gehoopt dat er zou gebeuren. 

 

Van onbewust naar bewust 

Verandering gebeurt heel vaak onbewust. Hoe fijn is het dan als je juist bewust dingen verandert in de manier waarop jij je werk uitvoert? Kijk naar wat al heel goed gaat en kijk naar wat je anders zou willen. Focus je daarop en ga daar mee aan de slag. Onbewust veranderen dan een heleboel dingen en mensen om je heen met je mee. 

En bedenk je, we gaan bij verandering altijd uit van iets blijvends, afsluiten van een periode, door naar iets nieuws. Iets afleren en wat anders doen. Dat betekent niet per se dat je het oude weggooit. De afgelopen jaren zijn we op heel veel vlakken dingen anders gaan doen, maar er zijn ook nog steeds mensen die LP’s luisteren of polaroid foto’s maken. Dat is het mooie van verandering, als je het probeert en het bevalt niet kun je het altijd wéér veranderen! 

 

Jeanine Gijben
Door Jeanine Gijben

Jeanine heeft een passie voor sales. Ze houdt van verkopen met een lach en een knipoog. Jeanine gelooft in een combinatie van nieuwsgierigheid, humor en overtuiging als succes in een verkoopgesprek. Naast dat ze dit dagelijks zelf toepast leert ze dit ook graag aan anderen.