Vorige week voerden we een interessante dialoog met een aantal collega’s. Het ging over wat ons drijft om ‘verkoper’ te zijn of om ‘trainer’ te zijn. We kwamen uit bij de o zo belangrijke vraag ‘Waarom doen we wat we doen?’ 

Als je nog eens interessante TED-talk wilt zien over dit onderwerp: Tony Robbins en Simon Sinek.

Mijn persoonlijke ‘why’ als trainer/ coach is deze: “Mensen helpen hun kracht te ontdekken en te gebruiken”.Als je dat zo leest klinkt het eigenlijk heel simpel, toch? Dat wil tenslotte iedereen. Zijn of haar kracht ontdekken en gebruiken.

Nou….

Vaak wel. Maar vaak ook niet. Er zijn met name twee eigenschappen die hierbij het verschil maken. Als die ontbreken wordt het ineens heel lastig.

  1. Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is je innerlijke wil, je drive. Het vuur dat van binnen brandt, het verschil tussen ‘moeten’ en ‘willen’. Iets dat je heel graag wilt gaat vanzelf, iets dat moet kost veel meer moeite en energie. Waar of niet?

Vind je innerlijke motivatie, de wil onder het moeten. Vind je die niet? Stop er dan mee, of nog beter: begin er niet aan. Wat je nu ook gaat doen: het is een verspilling van je tijd en energie.

Juist in verkoop zie je een groot verschil in intrinsieke motivatie. Er zijn mensen die verkopen simpelweg geweldig vinden, maar ook mensen die met enig argwaan of zelfs keiharde weerstand naar ‘verkoop’ kijken. Veel technici, accountants en ZZP’ers bijvoorbeeld. Nog interessanter is het om je te realiseren dat je soms voor de ene taak wel gemotiveerd bent en voor de andere een stuk minder. Veel accountmanagers vinden verkoop aan tafel geweldig, maar lopen met een boog om de telefoon heen.

Met enige mate hoor je mensen een training of coaching binnengaan “omdat het nu eenmaal goed is om eens in de zoveel jaar weer eens verkooptraining te volgen”. Of nog erger: omdat ze moeten van hun baas. Je moet niks. Trainen en coachen gaat over jou. Over jouw groei, over wat jij wilt leren. Je moet niet op training. Training en zeker coaching zijn alleen effectief als je er zelf voor kiest. De deur kan alleen van binnenuit open.

Brengt ons bij de tweede eigenschap.

  1. Bewustzijn

Een paar ongemakkelijke waarheden:

  1. Er is maar 1 iemand verantwoordelijk voor jouw groei.
  2. Er is maar 1 iemand die jouw groei kan belemmeren.
  3. Als jij wilt leren, stel je je open. Als je wilt blijven zoals je bent, sluit je je af.
  4. Zelfkennis is essentieel.

Je kunt vaardigheden trainen zo lang je wilt: als je jezelf niet kent, krijgen je vaardigheden geen wortels en kun je het steeds opnieuw leren. Het goeie nieuws: je kunt de teugels helemaal zelf in handen nemen! Maar ja, het is zo ontzettend verleidelijk om factoren aan te wijzen die buiten jezelf liggen. “We zitten al jaren in de verkeerde markt”/ “De adressen zijn niet compleet.”/ “Het invullen van CRM kost veel teveel tijd”. / “Mijn baas begrijpt helemaal niet wat mijn vak echt inhoudt.”/ “.. vul hier je eigen favoriete klacht in … “

Als bewust levende mens weet je wel beter.

Jij hebt ooit vol overtuiging gekozen voor jouw werk, jouw vak. Dat vak is commercie, of commercie maakt er onderdeel van uit. Je vindt je werk leuk, bent er goed in en wilt graag nog beter worden in wat je doet. En je weet: verkoop is een vak, een prachtig vak, een mensenvak, de ene mens die de andere ontmoet en vol enthousiasme op zoek gaat naar kansen en mogelijkheden. Dat vak is te leren.

De vraag is dus: welke kwaliteiten en krachten zijn er in jou aanwezig die je voor verkoop en alle andere klantcontact kunt gebruiken? Waar liggen jouw valkuilen? Wat kun en wíl jij zelf doen om te groeien?

En dan zijn de mogelijkheden onbeperkt. Je kunt altijd zelf kiezen, in ieder moment, op ieder vlak.

Drie tips:

  1. Stel jezelf eens wat vaker de vraag: Why? Waarom doe ik dit? Wat is mijn motivatie? Voor mijn vak, voor dit specifieke deel van mijn werk? Wat is de onderliggende wil?
  2. Nog een interessante vraag aan jezelf: welke krachten gebruik ik in het commerciële stuk van mijn werk? (Als je daar mee over wil weten: Vendere heeft specifiek hiervoor een Verkoopcompetentiemodel ontwikkeld.)
  3. Kijk deze TED Talk, mijn all time favourite, over het bewustzijn, de hersenen en doorzettingsvermogen. 

Veel plezier met je volgende keuze!

Loek Boerboom
Door Loek Boerboom

Wat Loek blij maakt: mensen helpen hun eigen kracht te ontdekken en toe te passen. Loek kan moeilijk kiezen: hij ontwikkelt, verkoopt én geeft trainingen en coachingen. Zijn drijfveer is het terugbrengen van de soul in sales. Hij kijkt veel om zich heen en leest graag, genoeg om over te schrijven dus.