iStock-528559088-1920x1080pxNederlanders zijn gek op Frankrijk. We drinken Franse wijn, eten Franse kaas en staan er in de zomer graag drie weken op een camping. Maar Frankrijk biedt meer, vooral op zakelijk vlak. Business development in Frankrijk, hoe haal je daar het meeste rendement uit?


Om te beginnen: verdrijf de gedachte ‘dat er met die arrogante Fransen toch geen zinnig woord te wisselen valt’. Want geef toe, waarschijnlijk heb jij ook het idee dat Fransen arrogante, stugge mensen zijn die de hele dag wijn drinken en geen woord Engels spreken. Laat dit los en richt je op een goede leadgeneratie Frankrijk. Franse bedrijven zitten heus wel te wachten op onze producten en diensten. Als je maar weet hoe je ze aan de man brengt. 

 

Bedenk dat Frankrijk het perfecte land is om je grenzen te verleggen: het is groot, er zijn veel bedrijven gevestigd, het gaat er economische goed en mocht dat nodig zijn: binnen vijf uur sta je midden in Parijs.
Wij hebben ervaring met business development, leadgeneratie telemarketing in Frankrijk en hebben in onze callcenters ‘echte’ Fransen in dienst. En die zijn in de omgang een stuk leuker dan je zou denken. Ervaar het zelf met deze tips!

 

photo-of-person-s-hand-getting-a-bread-2825977-1920px

 

10 tips om succesvol zaken te doen met een Fransman

  1. zorg dat je in ieder geval een beetje kennis hebt van de Franse taal (oefen dus minimaal een paar zinnen en woorden);
  2. zorg dat je snel en soepel kunt schakelen;
  3. respecteer het privéleven van je gesprekspartner. Begin bijvoorbeeld niet zomaar over een partner of kinderen;
  4. respecteer de mening van je gesprekspartner, ook al is het niet de jouwe;
  5. wees serieus, flexibel en discreet;
  6. neem de tijd voor discussies en het nemen van beslissingen;
  7. treed niet teveel in detail en focus je op de grote lijnen;
  8. wees creatief in je oplossingen en probeer mee te bewegen met de ideeën van je gesprekspartner;
  9. pas op met grappen en humor: overdrijf niet;
  10. Fransen beslissen niet als ze van plan zijn om na een paar maanden weer uit elkaar te gaan. Houd daarom altijd een lange termijnvisie in gedachten.

 

De don’ts

  1. photo-1526389523699-5d3baa8a052b-600x600pxje mening meteen hard en duidelijk neerzetten als je gesprekspartner nog niet heeft aangegeven wat hij ervan vindt;
  2. ongemakkelijk lange stiltes laten vallen;
  3. pushen, doorduwen en alles wat aanvoelt als de Amerikaanse manier van verkopen;
  4. sarcastische opmerkingen maken in de hoop grappig gevonden te worden.

 

En dan nog even dit: het kan soms lang duren voor je een definitieve “Ja” krijgt. Maar heb je die eenmaal binnen, dan zit je meteen voor een aantal jaren goed. Fransen zijn zakelijk en serieus in hun communicatie en lijken al snel stug en arrogant. Onthoud dat Fransen hun werk heel serieus nemen, zich aan regels houden en met een hele duidelijke hiërarchie werken, met respect voor hun leidinggevende. Maar zodra ze naar huis gaan, zijn ze eigenlijk net zo open en sympathiek als jij en ik. Kortom, wat let je?


Bonne chance!

 

Meer weten over de mogelijkheden die Vendere biedt voor de Franse markt? Lees hier verder!

 

Yamina Azzaoui
Door Yamina Azzaoui

Yamina is opgegroeid in Frankijk en woont sinds 2011 in Nederland. Ze is bij Vendere verantwoordelijk voor de uitbreiding van Vendere in Frankrijk. Ze is voor de Franstalige klanten en prospects van Vendere het eerste aanspreekpunt. Yamina houdt ervan om haar joie de vivre en passie voor verkoop met haar collega’s en klanten te delen.