shutterstock_352240820.jpgHet afgelopen jaar heb je van ons een aantal handvatten gekregen om telefonische acquisitie leuker en effectiever te maken. En? Heb je er al een paar uitgeprobeerd? We weten hoe verleidelijk het is om terug te vallen in oud gedrag. Daarom hebben we vijf van de beste voornemens om jouw telefonische verkoopstrategie te optimaliseren op een rijtje gezet.


1. Doe vooronderzoek naar de juiste contactpersoon

Telefonische verkoop kan tot frustratie leiden als je vaak afgewimpeld wordt. Dat is jammer, want als je vooraf de juiste contactpersoon achterhaalt, is de kans groot dat je in gesprek komt. Bekijk de website van het bedrijf dat je gaat bellen. Niet zelden staan daar de teamleden vermeld en wellicht ook degene die je zoekt. Ook Facebook en LinkedIn, zijn goede informatiebronnen. Staat de beslisser er niet tussen? Bel degene die je wel kunt vinden en vraag om doorverbonden te worden. 


2. Bel met een glimlach

Hoe zit het met je beeld van telefonische verkoop? Zie jij een gladde verkoper voor je die belt via een vast script waar hij niet van afwijkt? Stel eerst dat negatieve beeld eens bij. Daarmee vergelijk je jezelf toch niet? Je bent geen robot. Je hoeft geen rol te spelen met een vast script! Blijf jezelf en ga in gesprek. Jij hebt de beslisser een product of dienst te bieden, dat voor hem een probleem oplost. Hoe blij is hij dan, dat je belt? Wedden dat het een leuk gesprek wordt?


3. Een goede pitch opent deuren

Bel je vol passie en enthousiasme? Dan zal iemand sneller geneigd zijn naar je te luisteren. Stel jezelf en je bedrijf voor en vertel vervolgens kort iets over je product of dienst vanuit de voordelen van de klant. Wat levert het hem op? Voor elke branche of doelgroep kan dat anders zijn, pas je pitch hierop aan. Oefen van tevoren goed op je pitch, zonder dat het een opgelepeld verhaal wordt. Twijfel je over je pitch? Wij kijken er graag naar.


4. Wees geïnteresseerd en vraag door

Bij telefonische acquisitie ben je bezig om een relatie op te bouwen. Een relatie bouw je op door interesse te hebben in de ander. Dat betekent niet als een mitrailleur vragen op hem afvuren om zo snel mogelijk tot je doel te komen, maar doorvragen en oprecht belangstelling tonen. Blijf met je aandacht bij het gesprek, luister echt en bedenk niet alvast de volgende vraag wanneer hij nog aan het antwoorden is. Doe alsof je met een vriend in gesprek bent. Empathie creëert sympathie, een hogere gunfactor met uiteindelijk meer resultaat als gevolg.


5. Bel terug

Je hebt de juiste contactpersoon gesproken, een leuk gesprek gevoerd en je mag een offerte uitbrengen. Doel bereikt, toch? Nou, een offerte is nog geen omzet. Daar liggen nieuwe kansen, die helaas vaak onbenut blijven. Je hebt opnieuw een reden om te bellen en de relatie te verstevigen. Is de beslisser er nog niet aan toegekomen om de offerte te bekijken? Spreek dan een nieuw contactmoment af. Merk je dat je aan het lijntje wordt gehouden, benoem het dan: ‘Ik zie geen vooruitgang, heeft u nog steeds de wens voor samenwerking?’ Natuurlijk is het versturen van een e-mail makkelijker. Dat geldt ook voor de tegenpartij. Een schriftelijke afwijzing is immers zo gestuurd.

 

We wensen je een fantastisch 2016, vol gezondheid, liefde en commercieel succes!

 

Team Vendere

 

 

New Call-to-action

Menno de Kok
Door Menno de Kok

Menno is een medewerker van het eerste uur. Al ruim dertien jaar werkt hij bij Vendere en is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop. Commercie zit hem in het bloed.