vlag_belgie.jpgKen je nog een goede mop over een Belg? Waarschijnlijk schud je hem zo uit je mouw. De clou van de mop? Vast en zeker (of zoals een Belg het zou zeggen: zeker en vast) dat hij dom en onhandig is. Weet je eigenlijk wat de Belg van ons volk vindt? Wel zo handig om te weten als je de grens oversteekt om zaken te gaan doen in dit Bourgondische land.


Typische verschillen

Daar hebben we gelijk al een groot verschil te pakken. De Vlaming is een levensgenieter. Houdt van heerlijk uitgebreid tafelen met een goed glas wijn of lekker koud biertje. Zelfs bij de lunch. Zijn levenstempo ligt wat lager dan dat van ons. Onze zuiderbuurman neemt de tijd en is uiterst beleefd. In zijn woordkeuze én gedrag. Hij geeft gesprekspartners de ruimte en laat iedereen uitpraten en zijn zegje doen. Hoeveel tijd dat ook kost. Hoe anders zijn wij Nederlanders met onze directe en soms botte aanpak. Een gesprekspartner onderbreken en in de rede vallen vinden we eigenlijk niet netjes maar gebeurt veelvuldig. Wij maken elkaars zinnen af en interrumperen als we wat in willen brengen. We zijn duidelijk en kordaat, geen onnodige beleefdheden als het niet nodig is. En daar zit de crux als je zakendoet met België. Want in de ogen van de Belg zijn wij vaak onbeleefd en weinig subtiel.

 

Kennis van de cultuur

In een sales meeting doet hij niet snel zijn mond open. Zeker niet als iedereen door elkaar praat en zijn mening gevraagd en ongevraagd op tafel gooit. Dan kruipt hij in zijn schulp. En is hij eigenlijk geen gesprekspartner meer. Jammer, want België heeft ongekend veel zakelijke mogelijkheden. Het land ligt op steenworp afstand, echter de cultuurverschillen zijn groot. Wil je succesvol zijn, dan is kennis van deze cultuur een eerste vereiste. De ideale marketingmix ziet er ten slotte anders uit dan hier. Net zoals de inzet van je communicatiemiddelen zoals website, social media, beursdeelnames en telemarketing. Daarnaast is kennis over de wet- en regelgeving noodzakelijk, denk daarbij aan het arbeidsrecht en vestigingsbeleid.

Belgie.jpg


Vendere heeft een Belgische vestiging en biedt maatgerichte ondersteuning op het gebied van (telefonische) verkoop en geeft trainingen over de cultuur, wetgeving en gedragsverschillen. Wij zijn de expert op het gebied van business development in België en helpen dagelijks Nederlandse bedrijven de grens over te steken.

En nogmaals: geen simpel broodje kaas bij de eerste lunch, maar blok je agenda en geef je Belgische zakenpartner de ruimte. Zelfs als hij ons een mop wil vertellen over onze beduchte arrogantie. Zwijg en hoor het aan zonder hem in de rede te vallen.

 

New Call-to-action

 

Menno de Kok
Door Menno de Kok

Menno is een medewerker van het eerste uur. Al ruim dertien jaar werkt hij bij Vendere en is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop. Commercie zit hem in het bloed.