De advocatuur is in beweging, ze moeten leren verkopen! Waar vroeger de klanten binnen kwamen door middel van je netwerk, en de huisadvocaat eigenlijk alle opdrachten kreeg, is dat nu snel aan het veranderen.

Momenteel is het een trend dat bedrijven afstand doen van hun huisadvocaat en per zaak willen bekijken wie de meest geschikte advocaat is. Wat een mooie kans voor de advocatuur!

Verandering wetgeving Accountancy

Deze huidige situatie voor de advocatuur in Nederland doet me dan ook veel denken aan de situatie die accountants hadden in 2007. Plots werd het actief benaderen van potentiële klanten niet meer verboden. Sinds de Gedrags- en Beroepsregels voor accountants (GBR en GBAA) in 2007 zijn vervangen door de Verordening Gedragscode (VGC) is een wereld van mogelijkheden ontstaan voor accountants. Door die verandering mag je actief gaan vertellen aan een ander hoe goed je bent in je vak, en wat je hem kan opleveren.

Indirect effect op Advocatuur

Dit betekende voor accountantskantoren wel grote aanpassingen in hun verkoopstrategie. Niets doen kostte klanten, terwijl mee veranderen grote kansen gaf. Ik denk dat de advocatuur voor dezelfde splitsing staat. 

Pleiten is Pitchen

Toevallig was er ook nog vorige week zondagochtend waar Bram Moskowicz zat bij Businessclass. Hem werd gevraagd wat hij van deze trend vond, onder andere naar aanleiding van deze website: http://rechtszaakplaats.nl/voor-advocaten. Hier kunnen advocaten hun pitch middels video plaatsen om zodoende een opdracht binnen te halen. Daar hoorde ik de aanstaande politicus over zeggen: “als je kan pitchen dan kan je ook pleiten”.

Ik dacht, ja, tuurlijk! Welbespraakt zijn en goed kunnen formuleren is in een pitch erg belangrijk. Zelf twijfel ik er niet over dat de heer Moskowicz dit prima kan. Alleen is er wel wat meer nodig voor een goede pitch. Vergeet niet, in een pitch gaat het vooral over wat de ander heeft aan jouw ervaring en sterke kanten. Kun je als advocaat deze vertaling maken, dan ligt er een mooie toekomst voor je kantoor te wachten, daar ben ik van overtuigd.

Voor een goede pitch verwijs ik je graag naar ons blog: 5 tips voor een effectieve elevator pitch.

Rik Twilhaar
Door Rik Twilhaar

Rik is verantwoordelijk voor uitvoering van projecten en heeft veel contact met de klanten. Verder richt hij zich op het geven van diverse commerciele trainingen. Deze ontwikkelt hij samen met Loek. Regelmatig pakt hij nog de telefoon, het verkopen is een echte passie voor Rik.